Orbán István: Az én kapufélfám
No items found.

Utazni – remek szokás

XXVIII. ÉVFOLYAM 2017. 10. (720.) SZÁM – MÁJUS 25.
Orbán István: Az én kapufélfám

Moszkvának – harminc és egynéhány évvel ezelőtt – tizenhét repülőtere volt. Ha jól emlékszem. Ezek között is a Domogyedovo lehetett a tizenhetedik. Onnan indultak és oda érkeztek a kaukázusi járatok. A taxisofőr szerint mindössze tizenhét kilométernyire van (volt) a városközponttól, ez nem sok, de mégse árt idejében elindulni a szállodából, mivel a kátyús-gödrös úton sok mindenre lehet számítani. Még a mindent mindenütt kibíró Volgával is. Ha azonban a jószerencse fiai vagyunk, nem fogjuk lekésni a jereváni járatot – amely csak úgy járat, hogy tízezer méter magasságban közlekedik. Ha kedve tartja.
***
Tizenkettő órát késett az indulás maga, anélkül, hogy az érthetetlenül recsegő hangosbeszélő bár egy szót is szólt volna a várakozó utasokhoz. Még azt se mondták meg, hogy ugyanazzal a géppel repülünk majd, amelyet tizenkét orán át „bütyköltek” katonaruhás szakik éppen a várócsarnok ablaka előtt. Aki viszont szeret repülni, rá se hederít az ilyesmire. Én se, de hasonló helyzetekben tagadhatatlanul támad egy-két röstellni való gondolatom. Végül is békésen megérkeztünk az örmény fővárosba – igaz, hogy hajnali négykor. Úgyszólván minden utas pontosan tudta, mit kell tenni ilyenkor, csak a Vaslui-i írókollégával tökéletlenkedtünk a repülőgép farkánál. Bennünket ugyanis várt valaki, már úgy értem, hogy várt valamennyi ideig, de aztán csak legyintett egyet örményül, és gondolatban – gondolom – azt mondta: – Menjetek a francba! – és otthonába tért lefeküdni. Jött azonban a gép kapitánya – na, ez legalább parancsnoknak is nézett ki, bizalomkeltő, jóképű férfiú, aki általában ura a helyzetnek. Ez, nyilván, nem hátrány egy repülős kapitány esetében. Most is izgalom nélkül mondta: – Semmi gond, itt a Ladám a bejáratnál, parancsoljanak a küldött urak, pontosan az Arménia szálló kapujáig viszem önöket. Csak ott lehet a szállásuk. Én ezt a Jereván-Moszkva utat heti háromszor szoktam megtenni, reggel indulok Jerevánból, estére visszajövök. Isten önökkel, érezzék otthon magukat minálunk!
Az utazás csak úgy érdekes, ha történik közben valami maradandónak ígérkező esemény, élmény. Például Király Farkas és Király Zoltán szó nélkül leugrik a dögzsúfolt vonatról a legelső magyarországi vasútállomáson, mert igen megszomjaztak. Legelső közös külföldi útjukon se szó, se beszéd, odahagyják aggódó atyjukat a konzervesdobozt idéző vagonban... Nem nyújtjuk a történetet: a szerelvény lassan indulni kezdett, én pedig számolni kezdtem, hány csomaggal is indultunk útnak, s mit teszek majd velük, ha megérkezek szálegyedül a Nyugatiba. Hány csomagot hagyjak elvesződni... De nem! A módszer a következő: szalad a mozgásban lévő vonat mellett a két jólnevelt ifjú, és egyenként dobálják be a nyitott ajtón át a söröket, majd fölugranak maguk is a lépcsőre. Ilyenkor szoktak elájulni az édesanyák, de szerencsére ilyenkor nincsenek jelen.
Jelzem: egyetlen üveg sem sérült meg, semmi sem veszett kárba.
***
Mint mondtam: utazni – remek szokás. Elmenni és megérkezni! Vagy ahogyan a szellemes francia fogalmaz: „Partir c’est mourir un peu”. Elég erős. De azért utazunk! Megéri. Mert például megállhat az ember a balavásári hegytetőn egy percre, megszusszan, ugye, és elgyönyörködik a Kis-Küküllő völgyében, és szállni küldi a tekintetét Fületelke felé. Az emlékező képzelet törvénye szerint ugyanis ott ül egy dombon Schuller Elsa agronómus egyetemi hallgató, nyári gyakorlaton, s mellette álldogál, az A betűre emlékeztető határmérő szerszámmal, K. L. tizenöt éves tanuló mint segítő; hótt-szerelmes ifjú reménység, aki egyfolytában a szovátai diákcsapat felé figyel, mert ott árválkodik nélküle élete soha el nem felejthető legnagyobb szerelme. Jól tudjuk: ilyen helyzetekben minden perc veszélyeket rejteget. Az Elsa-lány viszont túl van már az efféle helyzeteken, pihenteti a mogyorófa árnyékában gyönyörű, érett idomait, majd egy pillanatra megfeledkezik magáról és így szól: – Milyen kár, hogy ilyen szerelmes vagy! Menjünk dolgozni...
Utazni jó – de nem egyedül! Egyedül még az emlékezés is unalomba süllyed. Társ kell, akit érdekelhet a jelenet, melyben Párizsban, a Saint Denis utcában, egyik ifjúkorunkban, Köntös Szabó Zoltán odalép egy poros kirakatablak előtt posztoló, erősen vonzó idomú hölgyhöz és ? jelet rajzol az üvegre. A sötét bőrű szépség ugyanezzel a módszerrel él, válaszol: 50... Zoltán Bátyánk kissé feldúlva érkezik vissza Szilágyi István és K. L. kolozsvári írókhoz, az utca túloldalára. – Ötven – mondja lehangoltan. – A francba!... Csakhogy nagyvonalúság is van a világon! Barátság! – Összeadjuk! – mondja Szilágyi Úr. – Ma kevesebb vörösbort iszunk. Ha neked ez ilyen sokat jelentene... – Az a baj, hogy így már nem érdekes! – legyintett a Pingált szívek Natasának meg a Kár volt sírni Jeruzsálemben hasonlíthatatlan szerzője.
Hadd mondom el még azt is: utazni jó! És az se kutya, amikor az Utunk legendás sofőrje, Miklós Bácsi nyomott egy hirtelen, amolyan orra buktatós féket, a Bucsin-tetőn, karácsony előtti jeges-havas úton, és vészjóslón kiadta a parancsot, úgy is, mint valamikori csapatcsendőr: – Szálljon ki, aki pisilni akar, mert Gyergyóig nem állok meg! S ha még egyszer Jakab Anti vagy Kirájlaci kiejti a száján, hogy „huszárbéhat” vagy „vezérdékettő” vagy valami ilyesmit, én az egész rakományt beviszem egy szakadékba, van elég! – Tiszta beszéd volt. Én azóta nem „űzöm” a fejsakkot. Utazni jó anélkül is.
De az utazásról írni a Helikonnak!? – –
Azt mondta-írta egyszer egy illető: – Ha egy napot töltesz Japánban, biztosan írsz róla egy kis könyvet. Ha egy-két hétig, hónapig ott időzöl – szép riportot kanyarítasz a tapasztaltakról. Ha meg úgy hozza a sorsod, hogy ott élsz évekig – szép, őszinte költeményt faragsz róla...
Azzal kezdtem, ha jól emlékszem, hogy utazni jó. Ám én csak társakkal szeretek. Akik ha induláskor éppen nincsenek is – majd szerzünk magunknak útközben. Összes tapasztalatom azt mondatja velem: nincs akadály, nem lehet. A világ minden írott s beszélt nyelve rendelkezésünkre áll. Útra fel! Ameddig csak lehet!